Wat keken de kinderen blij en verrast aan het einde van hun schooltuinles woensdag 9 juni in de Katwijkse Duinvallei. Uit handen van Gerard Bol ontving elk gezin een juten oogsttas. Nu er bij deze veertiende les de eerste sla werd geoogst een mooi moment om deze uit te delen. Voor deze deelnemers zijn er dus geen plastic tasjes meer nodig om de oogst in te vervoeren naar thuis. Dankzij de financiële bijdrage van de Stichting Pure Energie Fonds kon die milieuvriendelijke juten tas worden gemaakt en meegegeven aan deze schooltuinkids.

Bol, de initiatiefnemer van ‘Zanderijtuinders 2.0 / Duinlandjes’ waar ook zijn schooltuinproject onder valt: ,,Naast het leren van hoe je kan zaaien, planten, een schooltuin moet verzorgen om goed te kunnen oogsten, wilde ik de kinderen ook iets leren over hoe we nu omgaan met de aarde. Dan moet je het dus ook niet te groot maken en voor kinderen wel behapbaar en concreet. En zo kwam ik op dit duurzame idee van dé juten oogsttas. Gaaf om te beleven dat het Pure Energie Fonds er zo enthousiast op reageerde met een financiële bijdrage.”

Stichting Pure Energie Fonds kijkt nu ook naar later
Dit fonds ondersteunt duurzame projecten die worden ingediend vanuit een tweetal uitgangspunten. Aan de ene kant is het om de zorg voor onze toekomstige generaties en hoe we nu op deze aardbol met het milieu omgaan. Maar met het financieel bijdragen aan projecten wil men aan de andere kant nu ook iets terug doen voor de huidige maatschappij. ,,Zo kan ik door hun bijdrage elk jaar de schooltuinkinderen blij maken met deze oogsttas. En die gaat nu dan ook voor elke schooltuinles mee naar de Duinvallei. Als we mijn tijdelijk initiatief met een officieel tintje binnenkort gaan openen, is deze tas natuurlijk ook beschikbaar voor de andere, oudere, deelnemers binnen mijn initiatief. De strijd tegen het plastic tasje gaan we toch zeker met elkaar aan?”, aldus een lachende Bol.
Voor foto’s en informatie over het tijdelijke initiatief ‘Zanderijtuinders 2.0 / Duinlandjes’ verwijzen we naar de Facebookpagina met dezelfde naam.