Tekst: Alles over Katwijk.
Inwoners van de gemeente staan voor een keuze in het aankomende referendum over meer betaalbare woningen door parkeerregulering. Het referendum is op 6 juni, tegelijkertijd met de Europese verkiezingen.
Het voorstel voor uitbreiding van parkeerregulering in Katwijk komt van het college van burgemeester en wethouders, dat streeft naar de bouw van meer betaalbare woningen binnen de gemeente. Het college wil dit bereiken door aanpassingen in het parkeerbeleid, waarbij door parkeerregulering de parkeernormen kunnen worden verlaagd in specifieke gebieden.
Parkeerregulering omvat het invoeren van betaald parkeren en het uitgeven van parkeervergunningen. Dit is een strategie om parkeerplaatsen efficiënter te benutten en de parkeerdruk te verlagen. Het beleid is bedoeld om bestaande bewoners zekerheid te bieden over hun parkeergelegenheid en om nieuwe ontwikkelingen mogelijk te maken zonder de leefbaarheid te verminderen.
Parkeerdruk
Onderzoek van december 2022 laat zien dat 46% van de inwoners in Katwijk stelt dat er genoeg parkeerplaatsen zijn. Landelijk is dit 54%. In Katwijk aan den Rijn is dit slechts 35 procent. Een hogere parkeerdruk dan 85% wordt landelijk als té hoog gezien. In Rijnsburg is op bepaalde momenten van de week al sprake van een (te) hoge parkeerdruk. Nieuwe bewoners krijgen in de gereguleerde gebieden maximaal één vergunning (met aftrek van eventuele parkeergelegenheid op eigen terrein), wat problematisch kan zijn voor gezinnen met meer dan één auto. Als men toch meer auto’s wil, zullen deze op eigen terrein moeten parkeren. Wel gaat de gemeente kijken naar maatwerk voor grote gezinnen.
Er zijn zorgen dat de parkeerregulering een negatieve invloed heeft op lokale bedrijven, vooral als potentiële klanten uitwijken naar gebieden waar gratis parkeren mogelijk is. Dit zou de lokale economie kunnen schaden. Idee is daarom om bij de winkelcentra Hoftuinplein en Hoornesplein bijvoorbeeld het parkeren de eerste twee uren gratis te maken.
Onderzoek laat zien dat automobilisten die worden geweerd uit gebieden, uitwijken naar de randen van het gebied. Bij onvoldoende handhaving is het risico op illegaal parkeren groot. Om de bewoners aan de randen te beschermen, kan ook daar regulering overwogen worden.
Parkeernormen
Met de parkeernormering stelt de gemeente een minimum aan het aantal parkeerplaatsen bij nieuw te ontwikkelen woningen.
Over een wenselijke hoogte van parkeernormeringen bestaat geen consensus. De parkeerkentallen van kennisplatform CROW worden vaak gebruikt als indicatie bij het ontwikkelen van een parkeernorm. Deze cijfers zijn niet ontwikkeld om als norm te dienen, maar dienen als hulp om de orde van grootte te bepalen.
Parkeernormen dienen gebiedsspecifiek doordacht te worden in plaats van puur op basis van kerncijfers. Een eenduidige vuistregel voor toepassing is hierdoor moeilijk te geven.
De gemeente Katwijk rekent met parkeernormen uit de Nota parkeernormen uit 2021 (obv CROW-cijfers). Hier de verschillen tussen gereguleerd gebied en niet-gereguleerd gebied.
Sociale woningbouw gestapeld in de schil van het centrum: 0.7 – 1.0
Sociale woningbouw grondgebonden in de schil van het centrum: 0.8 – 1.1
Gestapelde ‘middel’ woning in het centrum: 0.8 – 1.4
Grondgebonden ‘klein’ woning in de schil van het centrum: 1.0 – 1.6
Disclaimer: Voor gereguleerde gebieden rekent de gemeente met de laagste parkeernormen die de CROW suggereert. Voor niet-gereguleerde gebieden rekent de gemeente juist met het gemiddelde van de bovenkant van de bandbreedte die de CROW suggereert.
Woningen
Volgens het college is het hoofddoel van de parkeerregulering het mogelijk maken van de bouw van 1.200 nieuwe woningen, waarvan minimaal 65% als betaalbaar wordt geclassificeerd. Dit betekent het mogelijk maken van bijna 800 betaalbare woningen.
De gemeente heeft intentieovereenkomsten gesloten voor woningbouw bij Hof Korte Vaart (Knarrenhof) in Rijnsburg en het voormalige ID-college in Katwijk aan Zee. Die projecten komen volgens het college alleen van de grond met gereguleerd parkeren.
De gemeenteraad heeft het college opgeroepen meer betaalbare huizen in Hoornes Noordoost te bouwen. Ook speelt de herstructurering van de torenflats met 468 sociale huurwoningen. Met parkeerregulering kunnen er ook daar meer betaalbare woningen komen dan zonder regulering.
Sinds 2021 tot juni 2023 zijn 61 woningen afgewezen op onder andere parkeren. Voor nog eens 39 woningen liep tot juni 2023 nog de aanvraag, waarbij parkeren een knelpunt vormt.
Kosten
De tarieven voor de eerste bewonersvergunning gaat naar verwachting omhoog, van 20 naar 30 euro. Exclusief inflatiecorrecties, om zodoende een dekkende exploitatie te krijgen.
Dit geldt ook voor bestaand gebied Katwijk aan Zee. De raad heeft wel een motie aangenomen om in de nieuwe gebieden de 1e bewonersvergunning de eerste twee jaar gratis te maken.
De tweede bewonersvergunning gaat stapsgewijs naar de 200 euro.
De eenmalige kosten van invoeren van vergunningparkeren gaat 1.836.490 euro kosten.
Jaarlijks gaat het in standhouden van vergunningparkeren de gemeente 851.690 euro kosten. Mensen met een auto in die gebieden betalen tussen de 900.083 en 1.032.358 euro jaarlijks terug. De gemeente ‘verdient’ dus tussen de 48.393 en 180.668 euro per jaar.
In deze raming zitten nog veel financiële aannames en onzekerheden. Afspraak is dat de gemeente uiteindelijk kostendekkende tarieven toepast, zodat de gemeente er niet aan verdient. Het doel is niet om geld te verdienen, maar om meer betaalbare woningen mogelijk te maken.
In Rijnsburg moeten zo’n 50 betaalautomaten komen. In de Hoornes 30 en in het Witte Hek/Havenscharnier 10. Ook wil de gemeente een extra scanvoertuig aanschaffen.